Livet gir og livet tar!


"Livet gir og livet tar!"
Tiden gikk og vårt barn vokste til. Mamma drakk enda men på en helt annen måte!
Vi lærte oss til at når tjuende hver måned kom så var det bare å holde seg vekk en ukes tid, til hun hadde drukket "ferdig". Etter det fungerte hun stort sett bra og var edru:)
Etter en lengre stund kom hun frem til at det store huset ble altfor mye for henne å holde styr på så hun ville selge det.
Hun startet denne prosessen og en dag så flyttet hun ut og inn i en liten leilighet.
Dette var et stort vendepunkt for mamma!
Hun fikk ikke så voldsomt mye for sitt hus men nok til å ordne opp i ting og skaffe seg litt nytt.
Hun pratet mye med meg om hva hun skulle bruke de resterende pengene sine til. Jeg var veldig redd for at hun skulle finne på å drikke dem bort...
Men jeg rådet henne hele tiden til at hun skulle bruke alt sammen, fornuftig på seg selv!
Dette var noe som satt langt inne for henne fordi hun ikke var vant med det.
Hun kjøpte jo aldri noen ting til seg selv! Hun sydde alltid klær (gjerne gjenbruk) til seg selv og arvet møbler. Hadde aldri hatt noe nytt av noe.
Men hun hørte på meg og handlet seg flunkende nye møbler, nytt elektrisk og div. utstyr.
Det var bare så utrolig moro å se henne storkose seg med sin nye leilighet og sine nye ting.
Hun trappet enda mer ned på drikkingen sin, merket jeg :)
Tilslutt en dag jeg kom på besøk og vi satt på kjøkkenet og pratet så sa hun rett ut:
"Nå har jeg sluttet å drikke!" Jeg bare kikket på henne men jeg forsto at det var sant!  Hun var så bestemt i stemmen sin og hadde noe "nytt" over seg!
Mamma kunne fortelle at en av hennes venner som stakk innom i ny og ned ofte tok en øl men at hun orket ikke så en dag så hadde hun sagt at han kunne ta med seg den ølen hun hadde igjen for nå skulle hun slutte helt!
Den dagen SLUTTET hun!
Tok ikke NOE ALKOHOL etter det! Jeg var så ufattelig STOLT av mamma!
Det var selvfølgelig mange andre som ikke trodde at dette kom til å skje! Det var bare meg og min mann som trodde, fordi vi kjente henne så godt!
Vi skulle i noen selskapeligheter en tid senere og de var litt bekymret for drikkingen hennes men jeg sto på mitt og sa at det var ingen grunn til å bekymre seg! Jeg snakket ikke med mamma om det engang! Hun rørte ikke noe alkohol! Hun storkoste seg med sine mens hun drakk brus, vann og kaffe og reiste glad og fornøyd hjem etter endt fest!
Jeg var bare så stolt av henne! TENK dere HVA HUN SELV VAR?!

Sakte men sikkert fikk flere og flere greie på det og folk som hadde holdt seg borte dukket nå opp på besøk hos henne. Dette gjorde henne veldig godt! Dette var hennes egne folk som hun ikke hadde hatt så mye med å gjøre på mange år.

Vi hadde fast handledag med henne hver fredag :)
Da gikk jeg i butikken med henne. Det varte og rakk for det var så mange som pratet med henne men hun var så glad og fornøyd etter sine handlerunder.
Hun fikk en slik "greie" for seg også som vi ertet henne mye for ;)
For hver gang vi handlet så forsvant hun plutselig! Vi gikk rundt å lette og vi fant henne alltid foran smågodt hylla! Da hadde hun fylt en pose med småsjokolade til kaffen! Små men STORE gleder for henne! I alle årene hun drakk så var ikke godterier noe hun spiste for det likte hun ikke!
Men nå var det litt "kos i heimen".

I årene som fulgte så hadde mamma det så bra og hun var så glad! Vi reiste stadig på kjøreturer med henne. Enten opp i fjellene rundt oss eller på lengre turer for å besøke kjente.
Dro på turer til Langedrag som hun ELSKET!
Mamma var fra gård og gjette kyr som liten jente. Hun elsket snaufjellet og livet ute i naturen!
Det å se alle disse vakre dyrene på "nær tolv" var stort for henne og hun som nå var blitt endel dårlig til bens vandret og vandret rundt disse innhegningene. Hun sto utenfor i lange tider og bare beundret dyrene! Også koste hun seg med barnebarna sine :)

Vi pleide å reise på en seter i vårt nærområde på sommeren for da måtte hun ha tak i staulsost og rømme.
Osten delte hun opp til seg og sine søsken, rømmen laget hun til smør.
Jeg likte ingenting av dette men det var ikke så viktig!
Når hun laget smør hadde hun våre barn med seg på denne prosessen og det var artig å se :)
Til jul overnattet eldstemann her i huset, hos henne også laget de smultringer sammen neste dag. Det ble faste tradisjoner!
Vi fikk gjort så mange flotte og gode ting sammen! Det var så godt å se henne slik!
Vi hadde et par bursdagsfeiringer for henne. Jeg organiserte alt med mat, lokaler og dekorering etc men hun betalte alt selv :) Da var vi 20 -30 personer samlet. Barn, barnebarn og olderbarn!
Hun storkoste seg og det gjorde også vi andre!
Mamma fikk 5 flotte år som totalt alkoholfri før hun gikk bort fra oss!
Hun ble rammet av kreft først engang men taklet dette så bra! Reiste opp og ned til strålebehandlinger  i Oslo hver dag, i lange tider. Det er slitsomme greier det men hun hadde bestemt seg for at dette skulle gå greit! Så fikk hun en stund som frisk før det ble galt igjen...
Den tørnen klarte hun ikke så lenge, dessverre! Ufattelig trist!

Men vi fikk utrolig nok oppleve mamma som totalt avholds og vi hadde så mange gode øyeblikk og stunder sammen med henne at vi fikk haugevis av gode minner å ta med oss videre! Også mine barn fikk oppleve besta som verdens snilleste og beste!







Mamma og pappa på hyttetur!




                                Mamma og pappa i selskap. Mamma sydde sitt eget tøy og var ei flott dame i mange år :)
også pappa var en stilg kar, til tider :) Unntatt når han mekket for da var han full av olje og møkk.
Pappa hadde "pippopp- sveis" som det het den gang. Når håret ble for langt satte han det inn med skinnende brylkrem! Da lå det strøkent bakover. Han hadde kullsort hår :)
Gikk alltid i dress jakke, gjerne skjorte og alltid smale dressbukser når han var utenfor hjemmet.
Jeg ble fortalt en historie av ei dame som var ganske ung da mine foreldre var ungdommer.
Hun kunne fortelle meg at når de kom kjørende på motorsykkel og steg av så var det mange som var misunnelige for de var et vakkert par og de var moteriktige og stilfulle i sine klær!
Et godt minne å ta med seg i minneboken :)

Reisen min er nå slutt (tror jeg). Men jeg vil komme tilbake med tanker og kommentarer om litt.
Har du noen tanker og meninger om reisen min?

Hilsen
Solveig :)

Kommentarer

Populære innlegg